Vikten av att röra på sig

I takt med att världen blir allt mer digitaliserad skapar vi människor andra beteenden, till exempel så har vår digitalisering lett till att vi sitter väldigt mycket mer idag än vad vi gjorde förr. Detta då det är väldigt många som måste sitta framför datorn flera timmar i sträck på jobbet. Däremot tar det ofta inte slut där, utan detta är ett beteende som man fortsätter med då man kommer hem och vill koppla av i soffan.

Lite aktivitet är bättre än ingen alls

Hur skönt det än kan vara att bara sitta ner i fåtöljen och kolla på TV efter en lång arbetsdag, eller att slippa stå och gå så mycket på jobbet, så är det ett faktum att varken mår kropp eller vårt huvud mår bra av att sitta för mycket. Det kan till och med varje skadligt.

Med andra ord kan en paus på fem, tio minuter, som även innehåller någon typ av rörelse vara bra att ta sig tid till lite då och då. I vissa fall behöver det inte vara mer än att du tar dig till köket för att hämta en kaffekopp, att du går upp och ner för trappan eller att du gör några knäböj och rullar på axlarna.

Andra gånger kan det handla om att du måste ut och springa eller leka med barnen på studsmattor och trampoliner för att komma igång. Något som däremot kan konstateras är att oavsett hur lång pausen är och hur den ser ut så kan den göra stor skillnad.

Då bör du ta en paus

Det är däremot inte alltid så lätt att känna av eller ens tänka på att det kanske är dags för en paus. Ibland upptäcker man det inte förens efter flera timmar framför skärmen, förens man zoonar ut och inte kan se vad som står på skärmen för att man är så trött. Det är tecken på att du behöver ta en paus och röra lite på dig. Det är först när du gör det som blodet börjar cirkulera i kroppen igen, vilket gör att du får ny energi. Så se till att då och då ta dig tid till små pauser för att må bra och för att bli mer produktiv!