Tydlig kommunikation med klienter

Vi kan vara superduktiga på den tekniska sidan av det vi arbetar med, men om vi inte är duktiga på att kommunicera tydligt med våra klienter kan det lätt uppstå problem. En utmaning är att etablera en kundrelation som är personlig utan att bli privat. En kund är en kund, och det är bäst att man inte blir för personlig för då kan det uppstå spänningar, otydlighet och om man börjar diskutera personliga ting drar tiden lätt iväg! Öva på att hitta en bra balans där kunden känner sig bekväm nog att vara sig själv med dig så att du vet precis vilka behov du förväntas uppfylla för att skapa en väldigt nöjd kund.

Låt oss säga att du har en kund som Byggmax, där de säljer billiga tak och allt inom takrenovering, och att du ska skapa en hemsida åt dem. Det är en stor kund så det kommer att löna sig att etablera en relation som öppnar upp för mer uppdrag över tid. Det är hövligt att veta när vd:n fyller år så att man kan önska dem vänliga gratulationer, men du behöver inte skicka blommor till deras hemadress!

Det är också smart att känna till klientens arbetsflöde om ni ska etablera ett löpande samarbete, så att du kan förutse deras framtida behov och underlätta arbetet för dem – speciellt om du är en del av en längre kedja av produktion och publicering. Som en tumregel är det oftast bättre att ställa för många frågor än för få.